Kosttillskott

Dessa kosttillskott kan öka effekten av BCAA

Dessa kosttillskott kan öka effekten av BCAA

Många kroppsbyggare och andra personer som tränar glömmer bort att kombinera intaget av BCAA med andra kosttillskott som kan leda till ett ännu bättre resultat. Här tittar vi närmare på några av de kosttillskott som kan öka effekten av kosttillskottet BCAA.

Ämnen som ökar effekten av BCAA

Krom

Genom att ta krom som kosttillskott kan du öka ditt insulins effektivitet. Insulin är ett hormon som består av 91 olika aminosyror och tillverkas i bukspottkörteln. Insulin är den allra viktigaste faktorn för muskeluppbyggnad. Genom att tillföra din kropp krom ökar proteinsyntesens hastighet, vilket leder till att fria aminosyror i blodet kan tas upp av cellerna. Det hämmar även proteinnedbrytningen inuti cellerna. Krom är därför ett måste för dig som vill maximera effekten av din BCAA-shake eller -dryck.

 Blotin

Blotin är en viktig B-vitamin som har en viktig roll i proteinsyntesen samt tillverkningen av glykogen.

Vitamin B6 och Zink

Zink är det ämne som reglerar ditt insulin och samarbetar med vitamin B6 i detta arbete. Vitamin B6 är också viktigt för förbränningen av aminosyror. De tränande personer som äter en kost med höga halter av aminosyror behöver tillföra kroppen ytterligare halter av detta vitamin. För att aminosyrorna ska kunna transporteras till cellernas inre är det viktigt att intaget av vitamin B6 är tillräckligt. Därför bör du som tränar ta vitamin B6 och zink som kosttillskott.

Vitamin B12

Vitamin B12 är ett annat vattenlösligt näringsämne som spelar en viktig roll vid förbränningen av protein samt syntesen av aminosyror. Detta är två anledningar så goda som några andra att ta denna vitamin som ett kosttillskott.

Så mycket BCAA bör du ta

Genom att ta 4 till 8 gram BCAA före ditt träningspass och motsvarande mängd efteråt är optimalt. Mindre mängder kan förvisso vara effektiva men för att främja återhämtningsprocessen och öka din prestationsförmåga behöver du sannolikt ta en högre dos. Tar du BCAA direkt före, och/eller under ett långvarigt träningspass, kan du öka din prestationsförmåga med hjälp av detta kosttillskott. Du kan även ta BCAA i samband med en måltid efter träningen eller som en återhämtningsshake för att fylla på med grenade aminosyror i dina muskler.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *